TüRK HAVACILIK SANAYİ HIZLA BüYüYOR? öNDE GELEN İKİ şİRKET 352 UçAK SİPARİşİ VERDİ
Yayın Organı : Nihon Keizai Shimbun
Yayın Tarihi : 28 Mayıs 2013
Kayıt Tarihi : 29 Mayıs 2013
ülke : Japonya
çıkış : İstanbul
Yazar : Sinan Tavşan
çeviri Yeri : Tokyo
çeviri şekli : Geniş özet
Tirajı : 3046000
Eğilimi : Muhafazakâr
Detay : Günlük Gazetenin Akşam Baskısı
Türkiye'de havacılık sektörü hızla büyüyor. Ekonomik büyümeyle birlikte iç hatların yolcu sayısındaki artışın yanı sıra Avrupa ve Orta Doğu'ya olan uçuş transferlerine olan talep de göz önüne alındığında, Türkiye'deki havaalanlarının kullanımının son 10 yılda 4 kata yakın arttığı görülüyor. önde gelen 2 uçak şirketi, 352 adet uçak alımı için piyasa fiyatı 5 trilyon yeni aşan büyük ölçekli bir anlaşma imzaladı. İstanbul'da yeni havaalanının inşa planıyla ilgili süreç devam ediyor.
En büyük uçak şirketi olan Türk Hava Yollarının Genel Müdürü (CEO) Temel Kotil, Nikkei gazetesine, Avrupalı Airbus ve ABD'li Boeing'ten küçük ve orta büyüklüktekiler ağırlıklı olmak üzere 252 adet uçak alınmasının planlandığını açıkladı. Piyasa fiyatının 33,4 milyar doları (yaklaşık 3,8 trilyon yen) bulacağını söyledi. Satın alım finansmanı, banka kredileriyle ve şirket tahvillerinin satışa sunulmasıyla sağlanacak.
Eski uçakların yenilenmesi sürdürülerek 218 olan mevcut uçak filosu sayısı, 2020 yılına kadar 408 olacak. Satış hacmi, 2013 yılı tahmini olan 9,7 milyar dolardan 2020 yılında 20 milyar dolara yükseltilecek. Hâlihazırda 227 olan iç ve dış hat sayısı da 2020 yılında 350'ye çıkarılacak. THY CEO'su Temel Kotil'e göre, "Dış hat sayısı olarak dünyanın en büyüğü olunacak."
Kasım ayından itibaren Narita uçuşları günde tek uçuştan iki uçuşa çıkarılacak. Kotil, "Gelecekte Narita uçuşlarını günde 3'e çıkartmayı istiyoruz. All Nippon Airways ile ortak uçuşlara da sıcak bakıyoruz." diye konuştu.
öte yandan düşük maliyetli taşıyıcı (LCC) Pegasus Hava Yolları geçen yıl aralık ayında Airbus?tan 100 adet küçük ve orta büyüklükte uçak siparişi verdiğini açıkladı. Alınan uçakların piyasa bedeli 12 milyar dolar. Pegasus, bu yıl nisan ayında hisse senetlerinin halka arzıyla kaynak tedarik etti ve uçakların maliyetinin bir kısmını bu şekilde karşıladı.
Yeni modeller Orta Doğu, Avrupa ve Orta Asya dış uçuşları için kullanılacak. Firma 2005 yılı sonunda kuruldu. Yolcu sayısı 2012 yılına kadar yılda ortalama yüzde 31 oranında artarak yüksek bir hızla büyüyor. Filo sayısı da artırılıyor.
Son yıllarda Orta Doğu ülkelerinin turizm ve ticaret amaçlı uçuş talebi hızla arttı. Birleşik Arap Emirlikleri?nden Dubai?nin Emirates Hava Yolları gibi çeşitli hava yolu şirketlerinin birbiri ardına uçuş güzergâhlarını genişletmesi nedeniyle iki Türk hava yolu şirketiyle olan rekabetin şiddetlenmesi muhtemel.
Türkiye?de havaalanlarını kullanan yolcu sayısı 2003 yılında yaklaşık 34,4 milyon kişi iken, 2012 yılında yaklaşık 4 kat artarak 131 milyon kişiye ulaştı. Doğu ve Batı'nın merkezi olan İstanbul?da, 4 saat içinde 50?den fazla ülkeye erişebilme avantajı bulunuyor. THY CEO?su Kotil, ?Asya ve Orta Doğu?dan, Avrupa ve Afrika?ya giden yolcuların transit talebini karşılamayı amaçlıyoruz. Yeni modellerin filoya katılmasıyla uçuş gerçekleştirilen şehirler artırılarak yakıt maliyeti de azaltılacak.? diye konuştu.
İstanbul?daki mevcut havaalanı, kullanıcı sayısının hızla artması nedeniyle kapasite sınırına yaklaşıyor. Türk hükûmeti, İstanbul dışında dünyanın en büyük havaalanını inşa etmeyi planlıyor. Hâlihazırda inşa ihalesi yapılan havaalanının 2018 yılında hizmete açılması bekleniyor. Türkiye?den 5 şirketin oluşturduğu kartel 22,1 milyar avro (yaklaşık 2.89 trilyon yen) ile ihaleyi aldı. Tamamlandığında, altı pisti olan ve yılda 150 milyon kişinin kullanabileceği bir tesis olması bekleniyor.